Vecht of vlucht je?
- Susanne aan 't Goor

- 24 mrt 2020
- 2 minuten om te lezen
3 communicatietips
De natuurlijke reactie van mensen bij gevaar is vechten of vluchten. Een logische reflex nadat we gisteravond hoorden dat de overheid opnieuw strengere maatregelen neemt tegen het coronavirus. Zoeken naar besparingen, hand op de knip houden en uitgaven beperken lijkt de beste oplossing. Maar hoe logisch en veilig dat zakelijk ook lijkt, je verliest langzaam je zichtbaarheid en dus relevantie. Hoe blijf je zichtbaar? Ik geef je 3 communicatietips om nu te vechten. Zonder dat het je bakken met geld kost.
Tip1: Blijf communiceren met je klant
Je hebt nu tijd. Veel van je klanten ook. Ze brengen dus veel tijd door op social media. Gebruik jouw tijd om je communicatiekanalen eens onder de loep te nemen. Wanneer heb je voor het laatst gepost? Op welke social media kanalen zit je klant? Instagram en met name de Instagram stories zijn booming. Dus maak eindelijk eens dat Instagram account aan waar je al tijden tegenaan zat te hikken. En ga op ontdekkingstocht. Doen!
Tip 2: Bedenk welke boodschap jouw klant wil horen
Op welke boodschap zit je klant nu te wachten? En nee sorry, dat zijn niet jouw zakelijke frustraties maar dat is je positieve boodschap: Welke oplossing heb jij bedacht om je klant nu toch gewoon van dienst te kunnen zijn? Ga eens op de stoel van de ontvanger zitten of vraag het je klant. Waar ligt zijn of haar behoefte?
Tip 3: Maak een communicatiekalender
Tip 2 in de pocket? Maak dan een overzicht van onderwerpen waarover je kunt posten en zet die in een communicatiekalender. Daarmee kun je je posts makkelijk vooruit plannen en ben je er niet constant mee bezig. Je hebt namelijk wel wat anders aan je hoofd. Al eens van de apps Trello en Hootsuite gehoord? Hier kun je dat heel mooi mee doen.
En dus...
Zie deze tijd als een kans om aan je communicatie met je klant te werken. Blijf zichtbaar, je zult er ook na deze periode veel profijt van hebben.
Geen idee waar je mee moet beginnen? Mail me gerust, ik denk graag met je mee en help je tijdens een korte brainstorm snel op weg.


Opmerkingen